W dniach 23-25 maja 2024 roku mieliśmy przyjemność uczestniczyć w XII Konferencji Rzeczoznawców Certyfikowanych, która odbyła się w malowniczym Karpaczu, w Hotelu Dziki Potok. Konferencja Rzeczoznawców Samochodowych, zorganizowana przez Europejskie Centrum Certyfikacji Rzeczoznawców i Specjalistów Techniki Samochodowej TVVPOL, zgromadziła specjalistów z branży motoryzacyjnej. Debatowali oni nad współczesnymi wyzwaniami stojącymi przed sektorem motoryzacyjnym. Sztuczna inteligencja, analiza danych z urządzeń mobilnych, zaawansowane systemy ładowania EV oraz nowoczesne technologie bezpieczeństwa. To tylko niektóre z kluczowych tematów poruszanych podczas tego wydarzenia.
W ramach konferencji udział brało 9-ciu Profesorów z różnych polskich uczelni. Podejmowali oni wraz z prelegentami tematy rozwoju branży motoryzacji, współpracy z przemysłem i przenoszenia wiedzy pomiędzy sektorem nauki, ekspertami rynku (rzeczoznawcami), a firmami oraz osobami obsługującymi pojazdy obecnie funkcjonujące i przyszłościowe pojazdy.
Pierwszy dzień rozpoczął się rejestracją uczestników o godzinie 17:00. Wieczorem, o godzinie 19:00, wszyscy zebrani mieli okazję uczestniczyć w kolacji połączonej z biesiadą grillową. Był to doskonały moment na integrację i nawiązanie nowych kontaktów w luźnej, przyjaznej atmosferze.
Drugi oraz trzeci dzień konferencji były wypełnione merytorycznymi wykładami oraz prezentacjami. Po porannym śniadaniu i rejestracji uczestników, o godzinie 9:00 oficjalnie rozpoczęto prelekcje i obrady. Podejmowano tematy związane nieodłącznie z pracą rzeczoznawcy samochodowego, ale również w szerszej perspektywie omawiano wyzwania motoryzacji oraz perspektywy rozwoju rynku.
Wraz z szerokim gronem uczestników podkreślano, że niektóre trendy, które dzisiaj widzimy w motoryzacji były prezentowane 6-9 lat temu. Między innymi na przeszłych konferencjach. Wielu z uczestników nie zawsze wierzyło w ich spełnienie. Jednak teraz wszyscy patrzymy na to bardziej otwarcie.
Jednym z głównych tematów była elektromobilność i jej przyszłość w Polsce. Oto kilka kluczowych wniosków i spostrzeżeń na temat rynku pojazdów elektrycznych (EV), które wynieśliśmy z tego wydarzenia.
Konferencja pokazała, że rynek pojazdów niskoemisyjnych, w tym elektrycznych, dynamicznie się rozwija. Co ważne podkreślenia – Polska ma potencjał, aby stać się ważnym graczem w tej branży.
Kluczowe wyzwania obejmują rozwój infrastruktury ładowania, optymalizację technologii napędowych oraz integrację odnawialnych źródeł energii. Wprowadzenie pojazdów wodorowych może stanowić istotne uzupełnienie rynku EV, oferując alternatywne rozwiązania dla różnych potrzeb użytkowników. Ale należy pamiętać, że każdy medal ma dwie strony. Wodór – chociaż zbliża nas do dekarbonizacji – również ma swoje wady. Konferencja dostarczyła wielu cennych informacji i wskazań, które mogą pomóc w dalszym rozwoju rynku elektromobilności w Polsce. Wskazała również w jakim kierunku może zmieniać się rola rzeczoznawcy samochodowego w odniesieniu do pojazdów elektrycznych.
Omówiono rozwiązania, które przyjęły się na rynkach światowych (USA, Japonia, Niemcy itd.), oraz debatowano i planowano rozwój przyszłości motoryzacji oraz transportu w Polsce
Ze strony naszego biura Dawid Doliński – rzeczoznawca samochodowy i maszynowy Universum przeanalizował zasadność wymiany taboru pojazdów na elektryczny na przykładzie badanego przedsiębiorstwa. Wykazał, że mimo początkowych wysokich kosztów inwestycji, długoterminowe korzyści ekonomiczne i ekologiczne mogą być znaczące. Warto jednak zwrócić uwagę, że możliwości wykorzystania pojazdów zeroemisyjnych nadal są ograniczone ich zasięgiem. Najlepsze rezultaty można uzyskać dokonując inwestycji wielokierunkowych, tj. z wykorzystaniem własnego źródła pozyskiwania energii elektrycznej oraz stacji ładowania.
Podobne wnioski płyną z prezentacji przedstawicieli Politechniki Wrocławskiej, w której przedstawiono ekonomiczne i elektroenergetyczne aspekty wprowadzenia elektromobilności w Polsce. Prezentacja podkreśliła znaczenie infrastruktury ładowania oraz jej rozwój jako kluczowego czynnika dla wzrostu rynku EV. Jednym z kluczowych czynników może być wspieranie inwestycji w odnawialne źródła energii, aby zmniejszyć ślad węglowy związany z produkcją i użytkowaniem pojazdów elektrycznych.
Konferencja dostarczyła także ciekawych przypadków i danych dotyczących bezpieczeństwa pojazdów oraz analizy wypadków drogowych.
Przedstawiciel Instytutu Ekspertyz Sądowych im. Prof. Dr. Jana Sehna w Krakowie przedstawił wstępne wyniki badań logów prędkości w telefonach Apple iPhone. Analiza tych danych może być pomocna w rekonstrukcji wypadków drogowych. Dostarczając precyzyjnych informacji o prędkości pojazdu w momencie zdarzenia. Wykorzystanie nowoczesnych technologii mobilnych do analizy danych wypadkowych jest kolejnym krokiem w stronę bardziej zaawansowanej diagnostyki i oceny sytuacji drogowych przez rzeczoznawców samochodowych.
Producenci oprogramowania V-SIM 6.0, przedstawili sposoby wykorzystania zaawansowanych algorytmów do rekonstrukcji zdarzeń drogowych. Nowe moduły i narzędzia pozwalają na jeszcze dokładniejsze modelowanie i analizę wypadków, co jest niezwykle istotne dla rzeczoznawców samochodowych oraz ekspertów sądowych.
Dodatkowo zwrócić należy uwagę na powracające i bardzo zasadne wykorzystanie danych z rejestratorów zdarzeń (EDR / CDR) w rekonstrukcji wypadków drogowych. EDR, często nazywane „czarnymi skrzynkami” samochodów, dostarczają cennych informacji na temat przebiegu wypadków, co jest kluczowe dla dokładnej analizy i rekonstrukcji zdarzeń przez rzeczoznawców samochodowych.
Ponadto prezentacja p.t. Analiza Usterek Systemów Ochrony Biernej – przedstawiła bardzo ciekawe studium przypadku dotyczące usterek, które mogą zagrażać bezpieczeństwu użytkowników. Prezentacja uwydatniła znaczenie regularnych przeglądów i testów systemów bezpieczeństwa w pojazdach, aby zapewnić ich niezawodność w krytycznych sytuacjach.
Nie sposób nie wspomnieć, że w ramach konferencji przedstawiono również szereg innych ciekawych tematów, jak zastosowanie AI (SI – Sztuczna inteligencja) w symulacji silnika spalinowego. SI może znacząco przyspieszyć proces projektowania i optymalizacji silników. Pozwalając tym samym na dokładniejsze modelowanie i przewidywanie ich zachowania w różnych warunkach eksploatacyjnych. Wykorzystanie algorytmów uczenia maszynowego do analizy ogromnych zbiorów danych pozwala na identyfikację wzorców, które byłyby trudne do wykrycia przy użyciu tradycyjnych metod.
Ponadto WIMED Sp. z o.o. przedstawił sposoby na zmniejszenie ryzyka, czasu i kosztów podczas wdrażania i utrzymania czasowych organizacji ruchu, co jest kluczowe w kontekście zachowania bezpieczeństwa użytkowników dróg.
Nie zabrakło także przedstawicieli oprogramowania do wyceny pojazdów – INFO-EKSPERT czy kosztorysowania napraw – AUDATEX, DAT. Tegoroczne prezentacje skupiały się zarówno na nowościach wprowadzanych w programach, takich jak zmiany w algorytmach wycen, ale również dotyczyły sposobu kosztorysowania napraw lakierniczych.Całość dopełniła prezentacja dotycząca nowoczesnych technologii lakierniczych.
Jako przedstawiciele grupy rzeczoznawców samochodowych rozmawialiśmy z przedstawicielami producentów oprogramowań eksperckich w zakresie wycen wartości i kosztorysowania napraw. Rozmawialiśmy m.in. o kwestiach dot. dostępu młodych osób do rynku i zdobywania wiedzy w zakresie jego funkcjonowania i sposobu wykorzystania programów eksperckich. Naszym zdaniem dobry rzeczoznawca musi znać każde z tych narzędzi (nie zawsze idealnie, ale znać różnice i umieć je wykorzystać).
Podkreślamy, że osoby, które nawet nie skorzystają z naszych usług, mogą skorzystać z konsultacji. A studenci i uczniowie są zapraszani na praktyki i staże w celu poznania programów specjalistycznych.
Konferencja zakończyła się wspólnym obiadem. Było to niezwykle inspirujące wydarzenie, pełne wartościowych prezentacji i dyskusji. Uczestnicy mieli okazję zdobyć nową wiedzę, nawiązać kontakty oraz podzielić się swoimi doświadczeniami. Organizatorom należą się serdeczne podziękowania za świetnie zorganizowane spotkanie. Czekamy z niecierpliwością na kolejną edycję!
PS: Dzięki uprzejmości AUTO CENTRUM GOLEMO KRAKÓW – Citroën Dealer, w ramach wyjazdu na konferencję mogliśmy zweryfikować działanie pojazdu Citroen C5 X (wersja hybrydowa typu plug-in). Pojazd sprawdziliśmy zarówno w ruchu miejskim (Kraków, Karpacz), korków na obwodnicy Krakowa i odcinku Katowic, jak również po trasie drogami krajowymi pomiędzy Wrocławiem a samym Karpaczem.
Jesteśmy pozytywnie zaskoczeni jakością wykonania pojazdu i jego możliwościami transportowymi. Citroen C5 X łączy w sobie elegancję i dynamiczny charakter, a ponadto oferuje wygodną przestrzeń na pokładzie i pojemny bagażnik, który pozwolił nam zabrać wszystkie niezbędne bagaże.