Hydrolock, czyli zjawisko zatrzymania silnika przez wodę, to poważne uszkodzenie mechaniczne, które może wystąpić, gdy woda dostanie się do wnętrza silnika. Woda wciągnięta przez układ dolotowy trafia prosto do komory spalania. Ponieważ woda nie jest ściśliwa w takim stopniu jak gaz, jej obecność w komorze spalania powoduje, że siła sprężania nie może uciec przez zawór wydechowy. W rezultacie dochodzi do gwałtownego zatrzymania ruchu tłoka, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń mechanicznych.
Z naukowego punktu widzenia, hydrolock występuje, gdy objętość zassanej cieczy jest większa niż objętość komory spalania, gdy tłok znajduje się w górnym martwym położeniu. W praktyce oznacza to, że nawet niewielka ilość wody, rzędu kilkudziesięciu mililitrów na cylinder w silnikach benzynowych, a nawet nieco mniej w silnikach Diesla, może doprowadzić do poważnych uszkodzeń.
Hydrolock to poważne zagrożenie dla silników samochodowych, które może prowadzić do kosztownych napraw i długotrwałego wyłączenia pojazdu z eksploatacji. Zachowanie ostrożności i unikanie jazdy po zalanych drogach jest kluczowe dla ochrony samochodu przed tym zjawiskiem.